Sytskebergsma.reismee.nl

Feestdagen in Australië

Gelukkig nieuw jaar iedereen! Een gezond en heel mooi 2017 toegewenst!! Ik vierde het nieuwe jaar iets eerder, want we lopen hier natuurlijk 9 uren voor op Nederland. Maar we beginnen het jaar allemaal weer met een nieuwe start en nieuwe avonturen. Voor mij al helemaal, want nog een paar nachtjes slapen en dan ga ik naar Melbourne! Maar ik heb de laatste weken van 2016 nog heel wat meegemaakt.

Het is hier, in tegenstelling tot Nederland, volop zomer. Dus ook ‘s avond is het heerlijk weer. Echt perfect om naar de open air bioscoop te gaan. Er is een open air cinema in Brisbane waar ik ‘passengers’ heb gezien. Heerlijk onder de sterrenhemel liggen, waar ik net als uit de films dezelfde sterren als thuis zie. Je zit helemaal in de film en wordt af en toe even wakker geschud door een vleermuis die overvliegt of een helikopter die lawaai maakt. Dit maakt het zo anders dan een film in de bioscoop. En ook in openbare parken wordt soms een film avond georganiseerd. Hier verzamelen zich echt heel veel mensen, afhankelijk welke film er speelt natuurlijk. Met wat eten, drinken en een kleedje is het super gezellig. Zo voor kerst heb ik samen met vriendinnen ‘love actually’ gekeken en de film ‘elf’ in de open lucht.

De open air cinema vind ik echt een super idee en een hele leuke ervaring. Maar ik heb meer nieuwe dingen geprobeerd. Alleen naar de bioscoop gaan, vreemden aanspreken voor een potje basketbal, een biertje doen met de buren op nieuwjaarsdag: jaa een beetje uit mijn comfortzone stappen. Ook heb ik weer een aantal nieuwe producten die ik aan mijn lijstje kan toevoegen: laminghton koekjes, Grain waves chips, tim tams (chocolade koekjes) en crumperts.

En ik ben naar de Whitsundays geweest! Wauw wat is dit een mooie plek. 20 december vloog ik samen met Demi en Kim naar de Whitsundays. We landden hier echt in the middle of nowhere, maar wat een omgeving!! Met de bus werden we naar ons hostel gebracht, in Airlie beach, waar we met 8 mensen op een kamer sliepen. Midden in het centrum, van cafe’s, live muziek en vlakbij de ‘lagoon’. Deze lagoon is, net als in Brisbane, een aangelegd zwembad met een strandje, echt een heerlijke plek om door te brengen. De zee, wat direct naast deze lagoon ligt, was natuurlijk veel mooier. Maar door de tijd van het jaar, is het te gevaarlijk met de kwallen om hier te zwemmen. Dus we hebben heerlijk gezond bij het zwembad voordat en nadat we de boottocht deden.
De tweede dag gingen we dan met de catamaran het water op. Met 24 mensen aan boord en twee kapiteins varen we dan door het super blauwe water. Heerlijk is het om met dit hete weer op een boot te zitten! Daarnaast muziek op de boot, mensen leren kennen en natuurlijk genieten van de boottocht. Deze tocht duurde 2 dagen en 2 nachten. Dit betekende dus ook op de boot slapen. De matrassen haalden we uit de boot, legden we op het dek en zo konden we onder de sterrenhemel slapen en natuurlijk een paar vallende sterren spotten. Zo lag iedereen ’s nachts hutje mutje op het dek haha. We kregen wel een tent over de boot, maar met het briesje en het deinen van de boot viel ik gemakkelijk in slaap.
De volgende dag zijn we naar ‘Whitehaven beach’ geweest. Wat een plaatje! We hebben stukken gewandeld, naar een uitkijkpunt geweest, waar je het uitzicht hebt, zoals de plaatjes op google haha en we hebben natuurlijk heerlijk aan het strand gelegen. Vervolgens werden we weer met de rubberboot teruggebracht naar Tongarra, onze catamaran, om naar de volgende plek te gaan om te snorkelen!! Met wetsuit, snorkel en duikbril, doken we zo het water in. Ik zwom letterlijk tussen de vissen en heb heel veel mooi koraal gezien. Ook een enorme kwal IEEEE!, maar voor de veiligheid hadden we natuurlijk die wetsuit aan. De kapitein heeft nog vissen proberen te vangen, echt wat een ervaring. Een beetje eng is het af en toe wel, met al die dieren in het water. Normaal gesproken zie je die natuurlijk niet, maar nu zie je alles wat er in het water leeft en dat is heel wat! Deze hele wereld onder water vond ik zo leuk! Ik kan niet wachten om meer te zien en wellicht een keer te gaan duiken!
Ook de volgende dag, wanneer het weer tijd was om terug te keren naar de haven, hebben we gesnorkeld. Het weer was omgeslagen; bewolkt, veel meer wind en daardoor was het water ook woester. Maar heerlijk om zo te varen na al die hitte. Gelukkig waren we voorbereid op de zon en hadden we een jerrycan met zonnebrand factor 50+ meegenomen en dan nog verbrand… Gelukkig geen last gehad van zeeziekte. Maar toen we na twee dagen van de boot kwamen, ben ik in gedachten wel een aantal keren om gevallen haha. Het deinen gaat gewoon nog een tijdje door in je hoofd, ook al heb je vaste grond onder je voeten. Hoe leuk de boottocht ook was, we waren blij dat we weer aan wal waren. Nooit gedacht dat ik zou verlangen naar het hostel, maar die douche was heel erg fijn, na al dat zout. Om het helemaal af te sluiten hadden we ook nog een afterparty met de mensen die op de boot waren.

En de nacht daarop was het dan alweer kerstnacht. Kerst wordt hier veel grootser gevierd dan in Nederland. De lichten en decoratie staan al weken van te voren in de tuin en iedereen heeft het er in november al over. Kerstavond (24 december) zegt iedereen op straat al ‘merry christmas’. Wij hebben met een groep een kerstbbq gehad bij het water. En op de eerste Kerstdag vlogen we al weer terug naar Brisbane, waar ik samen met Kim en Demi kerst heb gevierd met een kerstdiner en natuurlijk ‘all you need is love’.

Ook met oud en nieuw had ik weer een eerste. Voor het eerst ben ik niet thuis met oudejaarsdag en nieuwjaarsdag. En dan vier ik het ook nog eens met 30 graden. Jaa, heel anders.. Oudejaarsdag was een dag waar de emoties heel erg wisselend waren. Het was een dag van afsluiten, feest vieren, maar vooral ook heel veel lieve berichten. Wauw wat kunnen mensen me soms verrassen met lieve reacties of een berichtje. En samen met Kim heb ik dan het nieuwe jaar ingeluid. Heerlijk op Southbank vuurwerk kijken met duizenden andere mensen. Zo ben ik het nieuwe jaar weer knallend begonnen en ga ik het komende jaar weer veel geweldige dingen tegemoet. Ik kijk uit naar wat 2017 te brengen heeft en ik hoop jullie ook :D

Veel liefs (en warmte) vanuit Australië ;)

Reacties

Reacties

Jan de Jong

Het was een mooi verslag veel beleefd. Een fijn 2017 toegewenst.

pake en beppe

Wat weer een prachtig verhaal sytske wij wensen jou een goede tijd in melbourn en leven met je mee heel veel liefs van je pake en beppe

froukje

Top. Een goed nieuwjaar Sytske.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!