Sytskebergsma.reismee.nl

Veel gebeurtenissen

Hallo allemaal,

Op de dag dat ik mijn blog af had en deze besloot online te zetten, gebeurde er iets in mijn hostfamilie. Ik zal er niet in detail op in gaan, maar door deze gebeurtenis heb ik besloten het huis direct te verlaten. Sommigen van jullie zullen wel weten wat er gebeurd is, maar voor dit blog laat ik het hier bij. Toch wilde ik het even benoemen, omdat het niet alleen maar zon, vakantie en leuk is. Nee, het is ook hard werken, veel leren en in dit geval tegenslagen verwerken. Gelukkig heb ik gedurende mijn verblijf hier zoveel lieve mensen om me heen verzameld. Ik kon gelijk terecht bij Demi en nu verblijf ik bij een vriend van een oppasadres. Klinkt allemaal misschien ingewikkeld, maar vrienden en familie helpen me goed. wat heb ik een mazzel met deze mensen. Gelukkig gaat het goed en heb ik ook allemaal leuke plannen in het vooruitzicht, dus maar snel door naar mijn originele blog.

Ik ben inmiddels al 16 weken hier in Australië! Ik heb nu al veel meegemaakt. Ups en downs kan ik wel zeggen. Gelukkig heb ik meer ups en heb ik het nog steeds naar mijn zin. De eerste paar weken, is alles mooi, leuk en nieuw. Dan komt de cultuurshock en na ongeveer 3 maanden, zo luidt de theorie, wordt alles ‘normaal’. En vervolgens pas je je aan en raak je overal meer aan gewend. Ik denk dat ik niet echt een shock heb gehad, omdat ik me al snel aanpaste. Echter is alles, zoals ik eerder al zei, wel ‘gewoner’ geworden en begint het hier te wennen. Alles komt ook twee keer zo hard aan nu, zowel ups als downs. Mooie plekken, berichtjes van thuis, nieuwe contacten die ik hier maak, daar wordt ik echt heel blij van. De andere kant, als iets tegen zit met de hostfamilie, je voelt je niet lekker of je hebt heimwee, komt ook twee keer zo hard aan. Gelukkig kom ik overal snel boven op, want daarvoor heb je vrienden en familie :D

Vorige keer vertelde ik over de stormen, dat ze erg heftig waren. Maar nee, dat was nog niks. Kim en ik trotseren de stormen altijd dapper, met z’n tweeën thuis als de stroom uitvalt door het onweer. Of we doen moedig een poging om naar de open air bioscoop te gaan terwijl het om ons heen flitst en onweert. Maar dit neemt niet weg dat we nog steeds een beetje bang zijn voor die enorme klappen. Echte helden op sokken dus xD

Maar we hebben vooral heel veel mooi weer. Daarom heb ik ondertussen al weer heel wat dagen doorgebracht op South Bank. Ben ik met de familie naar Kangeroo Point geweest, waar een heel mooi uitzicht was. En heb ik Sinterklaas gevierd met de kinderen. Ik heb een gedicht geschreven, waarin ik heb uitgelegd wat Sinterklaas in houdt. Best lastig, want ze kennen dit hele feest niet. Maar ze vonden het schitterend. Ze hebben een schoen gezet, een briefje geschreven voor de Sint en een appel in de schoen gestopt voor het paard. En om het compleet te maken, had ik pepernoten, schuimpjes en een cadeautje voor in de schoen de volgende dag. Ze waren helemaal enthousiast. Zo heb ik toch een beetje Sinterklaas gevierd.

Ook vier ik samen met mijn vriendinnetjes hier altijd het weekend, waarbij lekker eten erg belangrijk is. Natuurlijk hebben we gebarbecued, maar ook Grill’d, Jo Jo’s en de toetjesbar is een favoriet. Het eten is hier vrijwel hetzelfde als in Nederland. Uitgezonderd van een aantal dingen, als vegemite en kangoeroe vlees, hebben ze ook eten vanuit over de hele wereld: pasta, pizza en burgers tot salade, zuurkool en aardappelen. Voor ieder wat wils dus.

Maar met al dat eten, is bewegen ook belangrijk. Helaas doe ik hier niet heel veel aan sport… Gelukkig helpt het wandelen wel, met die heuvels is het een work-out op zich! Ik ben een paar keer naar pilatus geweest in het park. En anders zorgen de kinderen voor mijn dagelijkse beweging. Ik ga af en toe voetballen met de oudste in het park en de kleine kent geen lopen, maar doet alleen maar aan rennen. Ook doe ik elke week oefeningen met de kleine: planken terwijl hij op m’n rug zit, squaten en tegelijkertijd hem laten vliegen, elke dag hem bij de trappen tillen… Maar ik mis het sporten wel, samen met anderen joggen of in teamverband sporten. Thuis deed ik korfbal, maar het leek me niet handig om hier een teamsport te gaan voor zo’n korte periode. Dus ik kijk er wel naar uit om in Nederland samen met anderen te sporten.

Zoals ik al zei hebben we verschillende bbq’s gehad. Een daarvan was een afscheidsbbq in het park voor Maris, die een hele goede vriendin is geworden en is gaan rondreizen. De week daarop ging een andere topper van de Dutchies, Iris, dan ook weg om ook meer van Australië te zien. Meiden ik mis jullie nuchterheid en grappen nu al, maar ik gun het jullie. Omdat je allemaal in hetzelfde schuitje zit, zie je elkaar vaak en heb je ook heel veel aan elkaar. Maar je weet van te voren, dat mensen verder gaan reizen en je weer nieuwe mensen leert kennen. Sommigen zie je maar één keer en anderen vaker.

Het is dus een komen en gaan van mensen. Ook tijd voor mij om door te gaan. Doordat mijn huidige hostfamilie niet zeker was of ze me werk konden geven in het nieuwe jaar, ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe familie via facebook. En zo heb ik een nieuwe hostfamilie gevonden in Melbourne! Zij waren voor vakantie en werk in Brisbane en hebben we elkaar ontmoet. Dit klikte goed en dus ga ik januari starten bij dit gezin en ik heb er super veel zin in! Nieuwe stad, andere familie en het volgende avontuur!

Ook heb ik nog een uitstapje gemaakt naar Moreton Island (Tangalooma). Dit was ook weer super! Het was bewolkt, maar dit was perfect, want anders verbrand je levend bij het water XD We zijn met een boot heen gegaan, en dat is heerlijk zo beetje varen op het water. Daarna hebben we een eind over het strand gelopen richting de wrakken. Bij deze gezonken schepen konden we heel mooi snorkelen. Allemaal vissen, koraal en stukken van het schip hebben we bekken. Ook hebben we stand up paddle gedaan, op het strand gelegen, zonsondergang gezien en tot slot nog allemaal wilde dolfijnen gezien, die bij het strand kwamen om gevoed te worden.

Met de kindjes gaat het ook nog steeds goed. Ik zie echt heel veel vooruitgang, ook al ben ik hier pas een aantal maanden. Lucas zegt al veel meer, legt dingen aan mij uit en praat meer in hele zinnen in plaats van kreten. Eva wil inmiddels alles opschrijven en lezen. We maken samen happertjes (chedda box), we schrijven kaarten voor de kerst en noem maar op. Ook hebben ze veel meer geduld en vermaken ze zich ook prima zonder tv.

Daarnaast is de laatste schooldag van het schooljaar geweest voor Eva. Ik ben naar haar graduation geweest voor ‘prep’, wat hier overeenkomt met groep 2. Heel schattig en zo werd de zomervakantie ingeluid. Dan is het voor mij ook bijna vakantie! White Sundays, kerst, oud en nieuw! Heel wat om naar uit te kijken!

Tot de volgende!

Reacties

Reacties

Jan de Jong

Weer een mooi verslag, veel plezier, Groet Jan

pake en beppe

Wij leven helemaal met je mee ook in het vehaal

Lievs ons

Fiona Westerveld

Du redst dy mar best ! Heel oare cultuur en minske gewoanten he? Success yn dyn nije omgeving! God bless!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!