Sytskebergsma.reismee.nl

De tijd vliegt!

Zoals de titel al zegt, de tijd gaat hier snel. Voordat ik het weet is het dan alweer november. Het is een goed teken, want dan heb je het naar je zin! Toch begin ik sommige dingen al wel te missen. Vrienden en familie natuurlijk en dan vooral bij verjaardagen en feestdagen. Alhoewel het wel gemakkelijk contact houden is via skype, whatsapp, snapchat, facebook of een kaartje.. het is toch anders dan als je er in het echt bent. Ik mis de Nederlandse nuchterheid en de Friese taal. Gelukkig heb ik hier al weer even wat van mee mogen pikken (lees verder). Maar ook kleine dingen, als eten, drinken, gewoontes begin ik te missen. Eten als frikadellen, kroket, of de boerenkool stamppot van mem. Ook hier heb ik weer geluk, de perpernoten, schuimpjes, chocoladeletter en hagelslag zijn gewoon naar mij toe gekomen. Dankzij de aller liefste vriendinnetjes thuis :D Maar ja niet alle dingen kan je opgestuurd krijgen. Ik denk toch echt dat het zo werkt: als je het niet hebt, ga je het missen haha.

Aan de andere kant is het ook weer leuk om de verschillen te zien: Ook het idee dat het raar gevonden wordt dat ik aardbei of kaas op brood doe. Dat soort kleine dingen vinden ze hier heel gek. Ook het verschil in temperatuur wordt steeds groter. Een dagje kou zit er hier niet bij. In Nederland is de waarschuwing misschien: kans op ijzel. Hier is het waarschuwing: fire danger. Het is de laatste tijd hier erg warm met benauwde lucht. Dit resulteert tot enorme onweersbuien, regen, flitsen, waarbij de stroom zelfs uitviel in de hele straat. Zo’n heftige onweersbui had ik het nog nooit meegemaakt. Maar dit blijkt nog niks te zijn voor hier…

Ik zie niet alleen verschillen, ik leer ook heel veel. Doordat ik op mezelf aangewezen ben, heb ik de tijd en door andere situaties dan thuis, loop je ook tegen veel dingen aan. Een tijdje geleden ben ik al op zo’n punt gekomen dat alles hier een beetje begint te wennen. Het wordt allemaal zo gezegd ‘normaal’. Ik weet waar ik alles kan vinden, wat ik nodig heb, zowel thuis als in de stad. Ik weet de routines voor de kinderen voor thuis en op school. Ook al heb ik niet snel last van heimwee, ik begin toch aan thuis te denken. En als je je dan ook nog eens niet helemaal fit voelt.. (want geloof het of niet, het is hier mogelijk, ik heb hier m’n eerste ‘Australian cold’ gehad) Ja dan komt het op jezelf aan. Mijn hostfamilie vroeg me, bij de skype gesprekken al, wat moeten we doen als je je niet goed voelt, om je op te vrolijken. Dit is natuurlijk een goeie vraag en daar heb ik over na zitten denken. Gelukkig is het nog niet zo ver gekomen dat ik me niet goed voel, maar wel af en toe een dipje. Maar thuis zitten maakt je niet vrolijker. De hostfamilie is er natuurlijk wel, maar die zijn ook vaak druk: werk, familie, kinderen. Als ze thuis komen, zijn ze vaak moe en willen het liefst niks meer doen en relaxen. Dan moet je jezelf het huis uitslepen, afspraken maken met anderen en gaan! Gelukkig ken ik al een aantal mensen en dat helpt natuurlijk.

Zo leer ik dus veel over een ander land, over mezelf, maar vooral ook veel over anderen. Je leert mensen echt kennen, waaronder veel nieuwe mensen. Je leert hier geen vooroordelen te hebben. Iedereen komt weer ergens anders vandaan en met een andere achtergrond en verhalen, wat natuurlijk erg interessant is. Daarnaast leer ik ook veel over vrienden en familie van thuis. Ook andere mensen die langer van huis zijn hier, hebben hetzelfde. Je weet het vaak al, maar doordat je zover van huis bent, weet je echt wat je aan je familie hebt en wie je echte vrienden zijn. Wie je af en toe vraag hoe het gaat, op welke manier dan ook. Je weet het vaak wel, maar hier, zo ver van huis, kom je er echt achter.

Genoeg geleerd en nagedacht, ik heb natuurlijk weer nieuwe dingen gedaan de afgelopen weken. Zo was halloween een hele happening hier in de stad: verklede mensen, overal versieringen en natuurlijk de ‘trick or treat’ voor de kinderen. Daarnaast heb ik weer afgesproken met de Nederlandse dames, want ja, het blijft toch fijn om even Nederlands te praten. We beleven van alles: van een tegenvallend all-you-can-eat restaurant, markten, parken en we hebben de koning Willem Alexander en Maxima gezien. Thuis in Nederland heb ik ze nog nooit gezien en dan aan de andere kant van de wereld zijn ze opeens zo dichtbij. Maar mijn hostkindje viel het tegen: geen cape, rode loper of kroon… haha. Ook ben ik de eerste Friezen tegen gekomen in Australië! Super fijn! Het was wel weer een beetje apart om Fries te praten, dat is alweer een tijdje geleden, maar het voelt toch gelijk vertrouwd. Als jullie dit lezen: nog een fijne reis toegewenst, langs de kust!

Ook ben ik naar Byron Bay geweest voor een weekend. De twee uur durende reis, werd 6 uur door twee vrachtwagens die in brand waren gevlogen. Maar dat mocht de pret niet drukken; snacken onderweg, dakraam open en het bekende file flirten.. Wij kwamen de tijd snel door. We zijn er twee nachten geweest en verbleven in een backpackers hostel. Er was slecht weer voorspelt met stormen, maar we hadden geluk! Het was echt warm dus zonnebrand was zeker nodig: smeren, smeren en nog eens smeren! Byron Bay is een gezellige plek, met kleine winkeltjes en een soort hippie style. Gezellig, leuk en vooral erg mooi. Lange stranden waarvan je het einde niet kan zien en we hebben weer dolfijnen gespot. Ook zijn we op het meest oostelijke puntje van het vaste land van Australië geweest en het uitgaansleven is ook erg goed op Byron Bay.

Daarnaast hebben we in een hostel gezeten in Noosa. Daar zijn we het daar op volgende weekend naar toe geweest. Met z’n vieren hadden we een kamer dus dat was erg relaxed. Het was wederom erg warm. Heerlijk om een duikje de zee in te nemen. Alhoewel.. de eerste dag hebben de golven me wel overweldigd. Het was erg indrukwekkend. De volgende dag hebben we ook gezwommen en dit keer was het ook heel fijn na de ‘coast walk’ te hebben gelopen. Super mooie uitzichten: stranden, rotsen, koala in het wild gezien, een man die een haai ving, en ga zo maar door. Natuurlijk hebben we ook weer lekker gegeten in restaurants… jaaa, living the good life :D

Niet alleen deze uitjes maken dat ik het hier zo naar mijn zin heb. Ook de kinderen hier, maken mijn dag. Als ze thuis komen, stormen ze op me af. Ook kleine dingen als: de oudste had een tekening gemaakt op school van het gezin met kerst, waar ook ik op sta. Ze zei: jij bent nu ook deel van de familie. En de kleine zingt happy-birthiday-liedjes in bad en ook mijn naam wordt hieraan toegevoegd :D Dit soort momenten en nog veel meer, daar kan je niet anders dan blij van worden! Dit had ik, voordat ik hierheen kwam, niet gedacht, dat je zo hecht met de kinderen wordt. Wat ik ook niet had gedacht is dat ik hier nu zou zitten, dit te typen. Twee jaar geleden zat ik nog in Engeland, toen had ik dit niet verwacht! De tijd vliegt! Daarom geniet ik er hier nog maar even van J

Bedankt voor de leuke reacties iedereen en tot de volgende :D

Reacties

Reacties

pake en beppe

wij hebben het weer met plezier gelezen dat je soms naar iets van thuis verlangt is alleen maar goed Mooi dat we zo nu en dan even kunnen skypen
Liefs van beppe en pake

Jan de Jong

Zo Sytske een mooi persoonlijk verhaal heb je geschreven. Ik vind het geweldig dat je dit doet. In een vreemde omgeving leer je jezelf kennen en dit beschrijf je ook. Dit doet me denken aan mijn eigen stages van school, waar ik ook in een nieuwe omgeving zat en dat was niet altijd even makkelijk. Jij doet leuke dingen en ziet nog eens wat van de wereld. Veel plezier daar.......

Annet Dijkstra

Hoi Sytske, Ook dit verhaal is weer leuk om te lezen. Helaas hebben we gisteren net de nieuwe Marnijs vastgelegd, dus dit moet even wachten tot de volgende Marnijs. Je schrijft ontzettend leuk! Niet alles plaatsen we, anders wordt het te lang, maar het is erg leuk om je ook via de Marnijs te kunnen volgen. Veel plezier nog!

Aaltsje

Hoi leafe,
Ook ik heb je verslag gelezen. Een echte heleen van rooijen, jeetje wat kun jij schrijven zeg......
Fijn dat de kids je lief hebben daar doe je het voor.
Voor je het weet ben je weer thuis en ben je na 10 keer boerenkool eten de boerenkool weer zat :)
Have fun and eat all you can!!
Dikke tut

froukje

Hoi Sytske,
Erg mooi om te lezen wat je allemaal doet en ervaart.
hug Froukje

wobbe

Hoi Sytske, leuk omschreven en een zeer leerzame ervaring
Waar je je hele leven profijt van zult hebben. Mis je het korfbal ook al een beetje? Dat is wat Andre het meeste miste toen hij 7 jaar in Nieuw Zeeland zat. Geniet er nog maar even van en hopelijk zien wel jou weer snel op de korfbalvelden. Groet Wobbe

Sytske

Bedankt voor de leuke reacties! :D

Sippie Donkervoort

Hoi Sytske, via Eric kregen we de link naar je blog door. Leuk Sytske, om via je blog mee te kunnen genieten van je avontuur! En wat een schrijf talent heb je. Mijn dochter zit ook te twijfelen om een jaar buitenland te gaan doen. Ik zal haar de link ook doorsturen. Geniet van alle ontwikkelingen en oant sjen. Groeten Sippie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!