Sytskebergsma.reismee.nl

6 maanden van huis!

Ik ben vandaag precies 6 maanden in Australië! Zo, wat is dat toch snel gegaan! En wat een verschillen met Nederland. Ik heb een lijst gemaakt met alles wat me hier is opgevallen. Voor de reizigers, ben benieuwd of jullie dit ook is opgevallen. Sommige dingen vielen me specifiek op in Brisbane of Melbourne, dan heb ik dit er bij gezet. Daar gaat ie:

- Het is 'mate' voor en 'mate' na. Maar ook ‘dol’ en ‘hon’ wordt hier vaak gebruikt
- Dan bevestig ik meteen ook maar dat je overal ‘no worries’ hoort
- Waar we in Nederland zuinig zijn met de plastic zakken, geven de kassiers hier de tassen met bosjes aan je mee.. alles behalve zuinig.
- Mensen lopen hier met parasols, mondkapjes en jawel LANGE broeken met 30 graden
- Hier hebben mensen geen verwarming om de warmte binnen te houden, maar airconditioning om de warmte buiten te houden. Ook bij winkels voel je vaker koude lucht als je er langs loopt, dan warme, zoals in Nederland
- Waar we in Nederlands de huizen stapelen in dorpen en steden, zijn de meesten hier vrijstaand.
- Brisbane: de meeste huizen zijn hier gemaakt van hout
- Bijna iedereen heeft een hek rondom het huis
- Over het algemeen zijn de auto’s hier enorm (truck, 4wheel driver, jeep...), die overigens bijna allemaal automaten zijn
- Daarnaast is de helft van alle auto's wit, wat te maken heeft met de warmte, die deze kleur afkaatst
- Ongeveer ieder huis is voorzien van een barbeque
- Er staan daarnaast ook veel BBQ’s in parken, die iedereen kan gebruiken
- Brisbane: restaurants, een bar of clubs heb geen toiletten, deze zijn allemaal openbaar. Dus je moet altijd eerst het gebouw uitlopen om naar de wc te kunnen
- De was droogt hier super snel, ja, zeker een pluspunt
- Het is hier gemiddeld licht om 5 uur 's ochtends en donker om 6 uur 's avonds (Brisbane). In Melbourne is het licht van 6 uur ’s ochtends tot 9 uur ‘s avonds.
- In Melbourne zijn temperaturen soms overdag 35 graden en dan 's nacht 15 graden. Hierdoor voelt 15 graden, ja ook al voor mij, soms ijskoud!!
- Dieren die je hier veel ziet, die wij niet echt kennen van NL zijn: Kookubera, mag pie, possum (buidelrat), imbiss (ook wel garbage bird genoemd, omdat deze zowat alles eet op straat) en de duiven met kuiven, mega kakkerlakken en spinnen.
- De zogenaamde 'bully ants' (vervelende mieren) wil je hier ontwijken. Ze zijn extra groot en bijten, ja ik spreek uit ervaring
- Alles uitkloppen wat buiten heeft gestaan, want ja, wie weet wat er in is gekropen IEEE!
- Over het algemeen valt het wel mee, maar je kan tocht zien, dat ze hier een beetje achter lopen met kleding
- Wat toch een vreemd is, want we lopen hier in Melbourne 10 uur voor in de tijd op Nederland (en Brisbane 9 uren)
- Brandstof is hier veel goedkoper €€
- Iedereen met wie ik hier in contact kom, hebben eigenlijk allemaal gereisd (au pairs, oppas adresjes, hostfamilie, ouders van school). Afstanden worden hier dan ook heel anders ervaren. 1 uur rijden is hier ‘vlakbij’ en even naar Sydney vliegen, is heel normaal.

Dan als laatste verschil is natuurlijk het weer, ‘the again’, haha nee grapje. Waar het in Nederland vriest, koud is en dus volop winter, is het hier zomer. Ik mag hier zeker niet klagen. Van thuis krijg ik jaloerse reacties: ‘stuur ons toch wat warmte deze kant op’. Maar zoals veel, went ook dit. Het weer hier in Melbourne veranderd zo snel! De ene dag 15 graden, regen, wind en kou. De andere dag 38 graden. Gelukkig is de lucht in Melbourne droog, wat niet weg neemt dat je na 1 stap niet al zweet xD. Ook de straling van de zon is heel hoog. Ja, verbranden zit er snel in. De klotsende oksels, muggen en luiheid, is niet wat je op de camera ziet natuurlijk. Op deze dagen zit iedereen binnen, airco aan en zo weinig mogelijk doen. Dit is echt niet elke dag, doordat het natuurlijk steeds veranderd in Melbourne. Ze zeggen dan ook: In Melbourne kan je 4 seizoenen in 1 dag zien. Er zou een heatwave komen. De ene dag was het dan ook bijna 40 graden, maar de dag erna liep ik met 4 lagen kleding om warm te blijven. Tsja..

Helaas was ik ook nog een keer ziek. Misschien door het wisselende weer, maar het ziek zijn deed hier overal de ronde. Gelukkig ben ik weer aan de beterende hand. Op zo’n moment gaat er weer even door je heen: wat doe ik hier aan de andere kant van de wereld. Maar ik had al geleerd, dat het er allemaal de volgende dag, of zelfs sneller, heel anders kan uitzien. Dat was dan ook zo. Met de zorg van de hostouders en de kindjes ging het snel weer beter. Helaas werden twee hostkindjes ook ziek. Dus die heb ik om de beurten de hele dag thuis gehad. Zo zat ik dus aan het huis gekluisterd, maar ach kon ik ook even uitzieken.

Met die kinderen is het ook nooit saai. Dan knipt de kleine stukken uit d’r haar, want Sytske dat zat echt in de weg… Bij Morgan vallen de tanden er bij bosjes uit en ik kan geen moment naar de wc of hij staat al weer te trappelen voor de deur om mij een verhaal te vertellen. Dan zijn er de verhalen over school, nieuwe vrienden en over van alles en nog wat van de oudste. Ook ruzies, valpartijtjes, ja, er is altijd wat aan de hand en wat kunnen ze vervelend zijn. Maar ik mis ze af en toe ook al, als ze er niet zijn.

Gelukkig heb ik de afgelopen weken nog wel veel leuke dingen kunnen doen. Ik ben naar verschillende musea geweest: over Aboriginals, dinosaurussen en het menselijk lichaam. En met vriendinnen naar St. Kilda festival geweest. Ook heb ik alweer verschillende mensen ontmoet, die ik al eerder in mijn reis ben tegen gekomen. Zo ontzettend leuk om ook al die verhalen weer te horen en sowieso om bekenden weer te zien! Ook heb ik een bezoekje gebracht aan de kerk. Ik heb rituelen en gewoonten gezien en er ook over gesproken. Op deze manier ben ik ook hier bezig met het geloof en wordt ik aan het denken gezet.

Ik ben er ook achter gekomen dat je niet altijd moet vergelijken. Op school keek ik altijd naar ‘de besten’. Ergens anders zijn de mensen knapper, rijker of het beter voor elkaar… Ga zo maar door. Maar hee andere hebben weer andere stuggles, waar je niks van weet, zo blijkt elke keer weer. Wat een vriendinnetje hier heel mooi verwoorde: kijk naar jezelf; ben je blij en gelukkig hier? Is het antwoord ‘ja’. Waar maak je je dan druk om? Tsja, zo simpel is het dan ook weer.

Dus ik maak me momenteel nergens druk om. Dit halfjaar is zo snel gegaan en dat is geloof ik een goed teken. Ups en downs. Maar ik heb het nog steeds naar mijn zin. Ik heb nog heel veel plannen en zeker heel veel leuke vooruitzichten! Kom maar op met de volgende maanden!

Reacties

Reacties

pake en beppe

Goed dat je met de ups downs kunt omgaan, weer een spannende aflevering .wij hebben het weer met plezier gelezen veel liefs van ons.

Anita Vellinga

Super leuk dat je zo'n lijst hebt gemaakt! Ik herken de punten 3,4,5,6,7 en 9 en de laatste 6 punten van m'n reis naar Indonesië haha. Heeft ook veel met het klimaat te maken inderdaad haha.
Hoe ver je ook weg bent, den nuchtere Fries blijft in je zitten lees ik. Ga zo door! mooie levenservaring xxx

froukje

Hoi sytske, je verslag weer gelezen. Thanks en binnenkort reizen met je zus....groetjes.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!