Sytskebergsma.reismee.nl

Australië it is!

Hallo iedereen,

Zoals veel van jullie al weten is inmiddels mijn reis naar Australië begonnen. Met de koffer klaar en met het paspoort en ticket paraat is het dan zover. Na heel wat voorbereiding begint mijn reis. Ik sta op Schiphol om mijn, 21 uur durende, vlucht te maken van Amsterdam naar Singapore en vanuit daar naar de eindbestemming. Ik heb van iedereen afscheid genomen en er zijn toch wat traantjes weggepinkt. Maar nu kan het avontuur beginnen waar ik al maanden naar toe heb gewerkt! SPANNEND!!!

Ik had al een tijdje het idee om naar het buitenland te gaan. Tijdens mijn studie heb ik een aantal maanden in Birmingham (Engeland) gewoond. Dit vond ik zo leuk dat ik er over nadacht om na mijn studie naar het buitenland te gaan. Nadat ik meerdere malen het woord ‘au pair’ had horen vallen, heb ik hier meer informatie over opgezocht. Vervolgens heb ik me aangemeld bij een organisatie (travel active), die me verder heeft geholpen om alles te regelen (visum, verzekeringen, screening, etc.) en een familie te zoeken. Travel active heeft een partner organisatie waarmee ze samenwerken, ook in Australië. Zowel de au pairs als de gezinnen worden gescreend. Vervolgens wordt gekeken wie met elkaar ‘matchen’. Via een profiel kon ik informatie over de familie lezen en foto’s bekijken. Zowel de host families als ikzelf konden dan contact opnemen en een afspraak maken om te skypen. Na een aantal skype gesprekken met verschillende families, kwam ik uit bij een familie in Brisbane. Dit klikte zo goed dat ik na een paar gesprekken mijn vliegticket al heb geboekt en de reis kon beginnen!

Aangekomen op Brisbane airport staat de hostmum me al op te wachten. Ze begroet me met een knuffel en een zoen (natuurlijk geen Nederlandse drie :P). De andere verandering viel me direct op toen ik de auto in wilde stappen. Het stuur zit hier aan de rechterkant van de auto, want ze rijden hier aan de linker kant van de weg. Bij mijn nieuwe ‘thuis’ aangekomen ontmoet ik ook de vader en de twee kinderen. Het meisje is 5 jaar oud en het jongetje is 2 jaar. Op hen zal ik een aantal dagen in de week oppassen.

De familie woont in Brisbane, wat aan de Oost kust ligt van Australië. Ze hebbenme al het een en ander van de grote stad laten zien (zie de foto’s). We zijn naar een berg geweest om een goed uitzicht te krijgen over de stad. Daarnaast hebben we natuurlijk een echte Australische barbecue gehad. Barbecue noemen ze overigens ‘barbie’. Ze verkleinen namelijk erg veel woorden en plakken gewoon ‘y of ie’ achter. Verder heb ik al een monstertruck show envuurwerk gezien en ben ik al met de kinderen mee naar school geweest. Het meisje gaat naar ‘prep’ dat is voorbereiding voor high school (eigenlijk groep 2 voor Nederland). Zij draagt een uniform naar school. En het jongetje gaat nu nog af en toe naar de kinderopvang, wat ze ‘kindy’ noemen.

Ik leer zo dus veel van Australië en de taal, maar ik heb natuurlijk ook wat Hollandse dingen meegenomen, zoals hagelslag, stroopwafels en drop. De hagelslag hebben ze overigens al geprobeerd en deze viel erg in de smaak (zie foto). In tegenstelling tot de hagelslag werd de drop niet gewaardeerd: Jak! Haha. Op mijn beurt heb ik ookal een aantal typische Australische dingen geprobeerd. Zoals ‘vege mite’ wat een smeersel is voor op brood of toast en een echte Australische barbecue saus haha.

Alles is natuurlijk ook wennen, zo aan de andere kant van de wereld. Mijn jetleg is bijna weg, na de eerste week. Het is hier namelijk 8 uren later. Daarnaast is het hier nu wintertijd. Alhoewel het winter is, zijn de temperaturen nog steeds warmer dan die van Nederland in de zomer.

Er zijn dus veel nieuwe dingen in ‘Aussie’, maar het is nu al erg leuk! Ik hoop nog veel meer te leren en te zien, zoals de kangaroo’s en de mooie stranden.Ik probeer jullie op de hoogte te houden!

Tot de volgende :D

Reacties

Reacties

Anneke

Leuk Syts! Moai skrean ek ;)

Marianne

Wat leuk om zo mee te beleven!

Sytske

Thx! Leuk dot jimme it mooi fiene :)

Annet Dijkstra

Hé Sytske,
Mooi verhaal! Dit kan prima in de Marnijs! Zal het nog even kritisch doorlezen en vraag misschien tzt nog wat details. Zou je mij ook wat foto's kunnen mailen om erbij te zetten?
Tige tank alfêst!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!